2010-03-31

TOSHIYUKI YASUDA: STRANGERS (Soundtracks for Digi+Kishin Vol. 2)


TOSHIYUKI YASUDA: STRANGERS (Soundtracks for Digi+Kishin Vol. 2)
[MEGADOLLY MDD1003]

Apple Musicアプリアイコン
Spotify, YouTube, Amazon Music, Ototoy (hi-res)
in Korea

01. Anber
02. Final Door to the Sea
03. Copy Me and Paste You
04. Drunk Jukebox
05. Pink House
06. Uran
07. Visc
08. Blind Bound
09. Desgouster
10. Taste Bud
11. Colors in Light
12. Into the Steam
13. McKinley



produced, composed, arranged, played, mixed, mastered:
TOSHIYUKI YASUDA

character (Mr. Link) created:
Suzywan

volume realization:
Golemfabrik

photo:
Conny Fornbäck

special thanks:
篠山紀信(Digi+Kishin)、和阪直之(小学館)、宮坂淳(博報堂)

thanks:
森下悠里、南憂蘭、原更紗、ほしのあき、範田紗々、きこうでんみさ、mari、原田麻衣、福永ちな


篠山紀信写真映像作品へ提供した、キッチュでビザールなリズム曲中心のサウンドトラックアルバム。グラビアアイドルが、高名な写真家が、しがない音楽家が、そしてあなたが持つ、「普通」な「可笑しさ」。

このアルバムは、篠山紀信氏のDigi+Kishin名義での写真映像作品へ2006年頃から提供した音楽作品から、2009年2月に発売した「GIRLS (Soundtracks for Digi+Kishin Vol. 1)」とは異なる方向の"Weird"なリズム曲を中心に再編した作品集である。

Digi+Kishin作品には、大きく分けて2方向あると認識している。何れも女性の内面を晒させるパワーに満ちていることに変わりはないが、ひとつは親密な室内で幽冥な表情を捉えた、直接的に彼女らの二面性を表現した作品群。もうひとつは快晴の屋外で満面の笑顔で飛び跳ねる女性全体の躍動を捉えた作品群である。間接的な表現という意味で、実は後者の方が彼女らの逆しまな心理が強烈に表されている気がする。

燦々と照る太陽の下で裸体と共に振りまかれた笑顔を少し心痛みながら見る僕の視点は、ムルソー(カミュ「異邦人」)のようでもある。その観点は、彼女らの奇妙さを少数派にし安全な場所から貶むようなものでは全くない。むしろそれらをごくOrdinaryでIndividualなもの(誰もが持つもの)として、僕の持つ同義の可笑しさで応える。当然それら全体は篠山氏の純然な「をかし」さによって統率されたもので、個々が持つユニークさに訴える受容力を持つ。「変なことはおかしいことじゃないよ」と呟きながら人知れず炎天下の中そっと溶け出すモンスターの、計り知れぬ微笑を伴って。

(2010年3月 安田寿之)


Kitschy and bizarre rhythmic soundtracks for Kishin Shinoyama’s photo movies. The theme is "ordinary strangeness" that photographical models, a celebrated photographer, a humble musician and all of you possess commonly.

This album consists of reconstructions of my compositions (mainly weird rhythmic tunes) since 2006 for Digi+Kishin (an alias of Kishin Shinoyama)'s photo movies, which has a different direction from "GIRLS (Soundtracks for Digi+Kishin Vol. 1)" released on February 2009.

I realize that there are roughly two types in Digi+Kishin's pieces. Both are full of powers that expose girls' insides. But on one type girls' dark faces are captured indoors closely and lead into their two faces directly, while on the other type their whole energetic dancing bodies beaming with joys at very fine outdoors are captured. In a complicated therefore real meaning, I think the latter expresses their ironies more strongly than the former.

I have been gazing at girls' sprinkling smiles and nudes under the perfectly bright sunshine with a prickle, like through the eyes of Meursault (Camus "L'Étranger"). The viewpoint never makes their strangeness a minority nor despises them from a secure place. On the contrary my own similar oddity is attached as theirs are everyone-has ordinary and individual. Of course the whole pieces of work are led by Mr. Shinoyama's pure peculiarity and have a capacity for accepting one's general uniqueness. With a monster's deep smile, murmuring "it's not uncommon to be strange" and melting in secret under the blazing sun.

(March 2010, TOSHIYUKI YASUDA)


cf:
GIRLS (Soundtracks for Digi+Kishin Vol. 1)

'Strangers', subtitled 'Soundtracks for Digi+Kishin', is sourced from the divine headpace of one of Si Begg's favourite musicians and an occasional Senor Coconut (a.k.a Uwe Schmidt) collaborator: None other than Toshiyuki Yasuda, a man on the cusp of greatness in Japan's illustrious electronic music fraternity. While too many superlatives may have been shoved into that one sentence, there's no better way to describe Yasuda and his music.
Starting out proceedings is 'Anber', a track that compresses together Yasuda's cut-up technique, a sprinkling of his side-project Robo*Brazileira, South Asian samples possibly snatched from a Bollywood extravaganza, tribalesque drum patterns, and a sentiment somehow similar to fellow Japanese producer Susumu Hirasawa - in particular his soundtrack for the anime movie Millennium Actress.
And this is just the beginning of an inspired album's worth of material that drifts from the quirky into the sublimely cool, stand-outs being 'Pink House' and 'Desgouster'.
I love this deceptively simple opus, as simple as that.
Andrez Bergen (IF? Records)

世界中の童謡をエレクトロニクスによってに生まれ変わらせたアルバム「Children's Songs 2050」など、個性的なエレクトロニック・ミュージックを数々送り出しているアーティスト、安田寿之。本作は、篠山紀信が Digi+Kishin 名義で制作した写真映像作品に提供した音源を集めたアルバム。彼の音楽は元来、ビジュアル・イメージを想起させるものが多いが、本作ではさらに一歩進んだ世界——ビジュアルを連れて4次元の世界へ散歩に出かけるようなワクワク感を与えてくれる。電子音に温かみを宿らせる彼特有の魔法もまばゆいばかりの輝きを放っており、どの楽曲もとてもチャーミング。一見風変わりな音の組み合わせも、この有機的なムードによって見事に統率されているのが印象的だ。このあたりは、高名でありながら常にアバンギャルドな篠山紀信のイメージとも呼応する。遊び心や実験精神を、いかに作品として成立させていくかというアートの本分において、二者は共鳴しているのではないだろうか。
iTunes Review

* this is TOSHIYUKI YASUDA's 100th title of releases.